_ نفت و گاز - در حال اجرا _

نفت و گاز

 

ردیفموضوع پیمانکارفرمامشاورمحل اجرای پروژهمبلغ پیمان (دلار)نوع پیمانسال اجراوضعیت پروژه
1سرمایه گذاری و احداث کارخانه تولید سیانید سدیمشرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایرانشرکت مهندسین مشاور پرشیا ارس جنوبمنطقه ویژه اقتصادی شیراز25 میلیون دلارEPCF1399جاری
2سرمایه گذاری و احداث کارخانه EDTA و مشتقات مربوطهآب راه سازه جنوبشرکت مهندسین مشاور پرشیا ارس جنوبمنطقه ویژه اقتصادی شیراز7 میلیون دلارEPCF1402جاری

 

توضیحات

 

 1.سرمایه گذاری و احداث کارخانه تولید سیانید سدیم

در این طرح، تولید سدیم سیانید به فرم بریکت 98درصد به ظرفیت 6000 تن به روش گاز آمونیاکی در نظر گرفته شده است.سرمایه گذاری جهت احداث کارخانه در استان فارس در نظر گرفته شده است و ظرفیت تولید با ارزیابی بازار داخل در مصرف سیانید در فرایند استحصال طلا می باشد. نظر به تولید سدیم سیانید برای اولین بار در ایران و دسترسی به خوراک اولیه در منطقه ، بدیهی است که با اجرای این طرح و تولید آن، ایران از وابستگی به واردات این واکنشگر مهم و اولیه خارج شده و هزینه های مازاد مترتب در مسیر واردات به لحاظ حفاظت شیمیایی از یک سو و تحریم های تحمیلی از سوی دیگر ، خارج خواهد شد و به دنبال آن از قیمت تمام شده در واحدهای فراوری طلا کاسته خواهد شد.

مواد اولیه مصرفی شامل گاز شهری (متان) ، آمونیاک و هوا جهت تأمین اکسیژن در رأکتور واکنشی اولیه و سدیم هیدروکسید ، می باشد که به عنوان واکنشگر های اصلی ، واکنشگرهای فرعی شامل هیپو کلریت سدیم ، سدیم کربنات و کلسیم کربنات و سولفوریک اسید در گرید صنعتی می باشند.

محصول جانبی طرح ، سولفات آمونیوم می باشد که بعنوان کود شیمیایی مورد استفاده قرار میگیرد. ظرفیت تولید سولفات آمونیوم این طرح 2500 تن در سال خواهد بود.

 


 

 2.طرح احداث کارخانه تولید EDTA و مشتقات مربوطه به ظرفیت 5000 تن در سال

 به منظور استفاده بهینه از امکانات طرح تولید سیانید سدیم و تنوع بخشی به محصولات تولیدی، طرح تولیدی EDTA و مشتقات مربوطه در برنامه های آتی شرکت گنجانده شده است.

در این طرح از سیانید سدیم مایع بعنوان خوراک اصلی استفاده می شود.

محصولات این طرح شامل DTA،EEDTA-2Na   و EDTA-4Na خواهند بود که در حال حاضر صرفا از طریق واردات تامین میشوند. کاربرد این محصولات طیف وسیعی از صنایع را در بر میگیرند که عمده ترین آنها صنایع تصفیه آب و فاضلاب، صنایع شوینده ها و مواد بهداشتی و  ... می باشند.

با اجرای این طرح نه تنها کشور از واردات این محصولات بی نیاز خواهد شد، بلکه امکان صادرات آنها نیز مهیا خواهد شد.

 

تصاویر از مرحله صفر تا کنون (پیشرفت 50 درصد پروژه):

  

 


 


 

 


 

 

   
      
     

 

تصاویر 3D طراحی شده و اجرا شده: