_ صنایع فولاد-در حال اجرا _

صنایع فولاد

دیفموضوع پیمانکارفرمامشاورمحل اجرای پروژهمبلغ پیمان (میلیارد ریال)نوع پیمانسال اجراوضعیت پروژه
1نصب تجهیزات کارخانه ذوب فولاد قائناتشرکت بین المللی مهندسی ایران(ایریتک)مهندسین مشاور برسوقائنات1200PC1397در دست اجرا
2انجام عملیات سیویل واحد ذوب کارخانه فولادقائناتشرکت بین المللی مهندسی ایران(ایریتک)مهندسین مشاور برسوقائنات1000PC1398در دست اجرا
3انجام عملیات سیویل واحد احیا کارخانه فولادقائناتشرکت بین المللی مهندسی ایران(ایریتک)مهندسین مشاور برسوقائنات100PC1398در دست اجرا

 

توضیحات


 

پروژه فولاد سازی قائنات

فولاد قائنات بعنوان یک مرکز تولید و صنعتی قوی در خراسان جنوبی و شرق کشور می تواند شرایط تقویت صنایع دیگر را فراهم کند. این پروژه که در استان خراسان جنوبی ، 40 کیلومتری شمال غربی شهرستان قائن واقع شده است. با هدف تولید در مقاطع مختلف به مقدار 800،000 تن در سال آغاز به کار نموده است . این مرکز دارای دو بخش احیا و ذوب می باشد.

 

هدف واحد احیا:

روش احیا در کارخانه فولاد قائنات ، روش احیای مستقیم میدرکس میباشد . واحد احیای مستقیم مجتمع فولاد قائنات با هدف تبدیل گندله به آهن اسفنجی جهت شارژ کوره قوس الکتریکی واحد فولادسازی مجاور می باشد. عیار و میزان آهن موجود در آهن اسفنجی بین 84 الی 95 درصد می باشد.

واحد احیا شامل:

مهمترین بخش های این واحد عبارتند از: واحد حمل مواد،کوره احیا ، ریفرمر، رکوپراتور،دودکش ، واحد بریکت سازی با ظرفیت اسمی 104تن برساعت آهن اسفنجی و ظرفیت طراحی 110تن بر ساعت آهن اسفنجی می باشد.

 

هدف واحد ذوب:

آهن اسفنجی تولید شده در واحدهای احیای مستقیم (چه گازی باشد و چه زغالسنگی) در واقع عنصر خالص آهن است. اما برای استفاده از آن در صنعت، ساختمان و تولید انواع دیگر محصولات، بایستی به فولاد تبدیل شود تا خواص مکانیکی و شیمیایی لازم برای این کاربردها را کسب کند.

فولادسازی قائنات در بخش ذوب به شیوه ذوب قراضه یا آهن اسفنجی در کوره‏های قوس الکتریکی عمل میکند.

و مواد اولیه دریافتی از واحد احیا طی پروسه ی عملکرد واحد ذوب با  شیوه کوره قوس الکتریکی منجر به تولید بسیاری از گریدهای فولاد ،میلگرد آجدار تقویت کننده بتن ، انواع مقاطع فولاد تجاری از قبیل ناودانی ، میله و تسمه ،گریدهای میله با کیفیت مخصوص مورد استفاده در صنعت خودرو و نفت ، منبع متداول تامین مذاب فولاد برای مینی میل های تولید کننده میله یا نوار ورق خواهد شد.

 واحد ذوب شامل :

یک کوره قوس الکتریکی و یک کوره پاتیلی هر یک به ظرفیت 140 تن

ایستگاه ریخته گری مداوم شش شاخه جهت تولید بیلت به ابعاد 130 × 130 تا 200×200 به طول 6 تا 12 متر

سیستم های انتقال مواد، واحد آبرسانی، توزیع برق، تولید و توزیع اکسیژن، سیستم های غبار گیر و آزمایشگاه و تعمیرگاه مرکزی

وزن تجهیزات بخش داخل حدود 9300 تن و تجهیزات بخش خارج 3300 تن و وزن اسکلت فلزی 7000 تن